اولتراسوند

اولتراسوند چیست؟

اولتراسوند یکی از روش‌های درمانی معمول و رایج در فیزیوتراپی است که از امواج فراصوت به منظور درمان استفاده می‌شود. از این تکنولوژی به دو صورت پیوسته و منقطع (پالس) استفاده میگردد که دارای اثرات گرمایی و مکانیکی بوده وهر کدام اثرات درمانی خاص خود را دارا می‌باشند.

از اثرات گرمایی به منظور گرما دادن به تاندون‌ها، رباط‌ها، کپسول مفصلی و بافت‌های عمقی، افزایش گردش خون بافت، کاهش درد، کاهش اسپاسم، تسریع ترمیم، افزایش متابولیسم و فعالیت سلولی، استفاده می‌شود و از اثرات مکانیکی در جهت انجام میکروماساژ، حرکت مایع اطراف بافت، وارد کردن ذرات دارو به بافت، افزایش میزان کلسیم داخل سلولی و سایر اثرات فیزیولوژی مهم در ترمیم بافت استفاده می‌گردد.

oltrasond

کاربرد اولتراسوند

استفاده از نوع اولتراسوند با توجه به بافت‌ها و آسیب‌های مختلف، متفاوت می‌باشد که به تشخیص فیزیوتراپیست بستگی دارد. هنگام استفاده از اولتراسوند، برروی موضع تحت درمان، ژل مخصوص اولتراسوند ریخته شده و سپس با حرکت اپلیکاتور، امواج وارد بافت می‌شود.

از دیگر کاربردهای اولتراسوند فونوفورز، به معنی راندن مولکول‌های دارویی به داخل بافت است. فونوفورز به افزایش جذب ذرات دارویی کمک می‌کند. این درمان شامل اثر ترکیبی داروی مورد استفاده و اولتراسوند است. داروهای مورد استفاده در این درمان خاص شامل هیدروکورتیزون برای درمان بیماری‌های پوستی مثل پسوزیاریس، اسکلرودرما و موارد اینچنینی، پنی‌سیلین برای درمان عفونت‌های پوست و… می‌شوند.

موارد استفاده از این تکنولوژی

افزایش دامنه حرکتی

بهبود اسکار

رفع چسبندگی

ترمیم زخم

کاهش درد و التهاب

کاهش تورم

ترمیم شکستگی

بهبود جریان خون

درمان آرتروز

تسریع‌سوخت‌وسازسلولی

بهبود زخم‌های پوستی

افزایش انعطاف‌پذیری

بهبود ترمیم سلولی

درمان کشیدگی

ترمیم غضروف مفصلی

موارد عدم استفاده اولتراسوند

دستگاه اولتراسوند را نمی‌توان برای بعضی از بخش‌های بدن استفاده کرد. این بخش‌ها به شرح لیست زیر است:

• اعضایی که ایمپلنت در آن ناحیه قرار دارد.
  • نواحی مبتلا به سرطان‌های بدخیم و عفونت‌های حاد
  • بخش‌هایی که دچار اختلالات عروقی هستند.
  • نواحی شکم خانم‌های باردار
  • چشم‌ها و اطراف آن
  • ناحیه تناسلی به ویژه در آقایان
  • صفحات فعال رشد استخوانی به ویژه در کودکان