فیزیوتراپی در التهاب تاندون شانه (التهاب تاندون عضله دو سر بازویی)

التهاب تاندون شانه

فیزیوتراپی در التهاب تاندون شانه (التهاب تاندون عضله دو سربازویی)

شایعترین علت این عارضه، گیرافتادگی مفصل شانه و پارگی عضلات روتاتور کاف است، همچنین این تاندونیت ممکن است به شلی لیگامانی و بی ثباتی مفصل شانه مربوط باشد. این تاندون هنگام فعالیتهایی که سر استخوان بازو را بیش از حد جابجا میکند، دچار کشیدگی شده و به مرور زمان ملتهب میشود.

علت بروز التهاب تاندون شانه

آسیب به این عضله به دنبال حرکات مکرر بالا بردن و چرخش شانه و نیز خم و راست کردن مکرر آرنج ایجاد میشود، حرکاتی مانند آنچه که شناگران، تنیس بازان و بدمینتون بازان انجام میشود. از دیگر علتهای محتمل، میتوان به نیمه دررفتگی تاندون دو سر بازویی، شل شدن رباط عرضی نگهدارنده تاندون، تورم در شیار مربوط به تاندون، رسوب کلسیم در تاندون عرضی و التهاب غلاف پوشانده اطراف تاندون اشاره کرد.

مشکل دیگری که اغلب با این ضایعه اتفاق می افتد، درد ناحیه قدامی شانه و تغییرات دژنراتیو (آرتروزی شدن) مزمن است که به دلیل طولانی بودن مسیر این تاندون در داخل مفصل می باشد.

التهاب تاندون شانه

تحریک مزمن تاندون دو سربازویی برای مدت طولانی، تکرار تزریقهای کورتیکواستروئید و وارد شدن ضربه به دست ممکن است سبب پارگی کامل تاندون و جمع شدن عضله در قسمت انتهای بازو میشود.

محل درد:

در این عارضه درد در ناحیه قدامی شانه و قسمت سرشانه حس میشود که هنگام چرخش شانه و بالا بردن دست، بیشتر احساس میشود.

درمان فیزیوتراپی التهاب تاندون شانه (التهاب تاندون عضله جلو بازو)

معاینه:

درمان فیزیوتراپی این آسیب با توجه به معاینه تخصصی فیزیوتراپیست و شرایط و وضعیت مفصل شانه انجام میشود. معاینه و ارزیانی التهاب تاندون عضله دو سر بازویی شامل تاریخچه گیری، بررسی وجود پارگی در تاندون، لمس تاندون و انجام تستهای اختصاصی تاندون دو سر بازویی میشود که توسط فیزیوتراپیست مجرب فیزیوتراپی تخصصی نوین طب انجام میگیرد.

درمان فیزیوتراپی :

درمان پس از معاینه و با توجه به شدت آسیب، با استفاده از مؤثرترین روش آغاز میشود و با توجه به اینکه فیزیوتراپی تخصصی نوین طب دارای تمام تجهیزات پیشرفته و مدرن فیزیوتراپی میباشد بهترین اثر درمانی در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق خواهد افتاد.

بخشی از درمان شامل موارد زیر است:

• یخ گذاری
  • استراحت
  • استفاده از مدالیتی های ضد درد و ضد التهاب
  • لیزر پرتوان
  • تکارتراپی
  • مگنت تراپی
  • اولتراسوند
  • جریانهای الکتریکی
  • انجام ماساژهای درمانی مخصوص
  • تمرینات تقویتی عضلات چرخاننده و بالا برنده شانه و تقویت عضلات آرنج

نحوه ترتیب و انجام درمان فیزیوتراپی با توجه به شدت آسیب، وضعیت مفصل و تشخیص فیزیوتراپیست،  مشخص میگردد.

به منظور ترمیم سریعتر و ماندگاری بیشتر اثرات درمان میتوان در صورت لزوم و تشخیص فیزیوتراپیست از کینزیوتیپینگ (kinesiotaping)، چسبهای مخصوص درمانی نیز استفاده کرد. هدف از انجام این درمانها برگشت تدریجی مکانیک مفصل شانه و حفظ انعطاف پذیری لازم و کافی برای تاندونها و عضلات اطراف شانه و در نهایت بازگشت تدریجی به فعالیتهای روزمره میباشد.

در صورت وجود نیمه دررفتگی یا دررفتگی تاندون، پارگی کامل رباط عرضی نگهدارنده تاندون و پارگی کامل تاندون عضله دو سر بازویی، نیاز به عمل جراحی توسط متخصص شانه میباشد.