فیزیوتراپی در تنگی کانال مچ دست(سندروم تونل کارپال)

فیزیوتراپی در سندروم تونل کارپال یا تنگی کانال مچ دست

سندروم تونل کارپال یا تنگی کانال مچ دست چیست؟

دلیل بروز تنگی کانال مچ دست

این عارضه در خانمها شایعتر از آقایان است و به طور اصلی به دلیل ضخیم شدن لیگامان (رباط) عرضی در مچ دست رخ میدهد. دلایل دیگری که سبب ایجاد این سندروم میشود شامل التهاب غلاف تاندونهای مچ دست، آرتریت روماتوئید، اختلال در خون رسانی به عصب مدین، دیابت و بارداری است.

سندروم تونل کارپال

علایم تنگی و گرفتگی کانال مچ دست:

سندروم تونل کارپال معمولا به صورت تدریجی ولی در موارد خاصی از قبیل شکستگی یا دررفتگی یا ورم مچ دست به صورت حاد و ناگهانی بروز میکند. علایم این عارضه به صورت درد، احساس سوختگی، گزگز و سوزن سوزن شدن در سه یا چهار انگشت اول است که هنگام استفاده طولانی مدت از انگشتان و دست مانند نوشتن، کوک زدن، رانندگی و فعالیتهایی که به حرکات ظریف دست احتیاج دارد، بیشتر میشود؛ در صورت مزمن شدن و شدیدتر شدن فشار بر روی عصب، لاغر شدن و ضعیف شدن عضلات دست مبتلا نسبت به دست سالم دیده میشود.

این عارضه، علایمی مشابه درگیری ریشه های عصبی دارد که نباید با آن اشتباه گرفته شود، زیرا درمان را بی اثر میکند.

سندروم تونل کارپال

درمان سندروم تونل کارپال یا تنگی کانال مچ دست:

درمان سندورم تونل کارپال (CTS) شامل دارو درمانی، تغییر فعالیتهای روزمره، استراحت، فیزیوتراپی و در صورت عدم بهبودی، تزریق و عمل جراحی میباشد.

معاینه و تشخیص دکتر فیزیوتراپیست:

درمان فیزیوتراپی این آسیب با توجه به معاینه تخصصی فیزیوتراپیست و بررسی علایم و شدت درگیری عصب انجام میشود. معاینه و ارزیانی  شامل تاریخچه گیری، علت بروز و نوع درد، وجود یا عدم وجود علایم حسی مانند احساس گزگز، سوزن سوزن شدن، بی حسی و انجام تستهای اختصاصی عصب می باشد. همچنین معاینه گردن، شانه، آرنج و مچ دست به منظور تعیین محل گیرافتادگی عصب باید انجام گیرد که توسط فیزیوتراپیست مجرب فیزیوتراپی تخصصی نوین طب انجام میشود.

درمان فیزیوتراپی تنگی کانال مچ دست:

درمان پس از معاینه و با توجه به شدت آسیب، با استفاده از مؤثرترین روش آغاز میشود که با توجه به اینکه فیزیوتراپی تخصصی نوین طب دارای تمام تجهیزات پیشرفته و مدرن فیزیوتراپی میباشد بهترین اثر درمانی در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق خواهد افتاد.

بخشی از درمان شامل استفاده از

• لیزر پرتوان
  • تکارتراپی
  • مگنت
  • اولتراسوند
  • جریانهای الکتریکی
  •  ماساژهای درمانی خاص (توسط فیزیوتراپیست باید انجام گیرد)به منظور ایجاد پرخونی در عصب و افزایش سرعت ترمیم عصب
  • جریانهای الکتریکی تقویت عضله
  • انجام تمرینات اختصاصی کششی و مقاومتی جهت تقویت عضلات ضعیف شده

نحوه ترتیب و انجام درمان با توجه به شدت آسیب، وضعیت عصب و تشخیص فیزیوتراپیست مشخص میشود.

در موارد آسیب خیلی شدید و مزمن و در صورت عدم بهبودی با درمان فیزیوتراپی، از تزریق و عمل جراحی به منظور رهاسازی عصب استفاده میشود عملهای جراحی شامل ایجاد برش عرضی کامل لیگامانی، Z پلاستی، برش عرضی کامل به همراه بازسازی لیگامانی و … انجام میشود. انجام عمل جراحی با وجود کاهش علایم عارضه، میتواند باعث بی ثباتی دست، درد و مشکلات عملکردی شود.